Poradniki do gier Sebastian Kasparek
16.07.2017
Elite Dangerous. Poradnik - co kupować, jak zacząć grać?
Elite: Dangerous w bazie gier
Elite Dangerous. Poradnik - co kupować, jak zacząć grać?

Elite Dangerous jest gigantycznym tytułem, który ogromną zawartością może wydawać się nieprzystępne dla wielu. Dlatego powstał ten poradnik. Pozwoli on każdemu metodą małych kroków wgryźć się w ten fantastyczny produkt, który wydaje się nie mieć końca.

Elite Dangerous to ogromny sandbox, który nie prowadzi gracza za rękę. Mamy tutaj do czynienia z gigantyczną grą MMO, która pozbawiona jest jednak typowej struktury zadań, czy czegoś w rodzaju raidów. Zamiast tego twórcy oddają do naszej dyspozycji gigantyczny świat, w którym sami definiujemy naszą rolę. Możemy zostać górnikiem, przemytnikiem, łowcą głów lub odkrywcą - w grze najważniejsze jest stawianie osobistych celów i sukcesywne dążenie do ich realizacji. Próg wejścia jest wysoki więc przygotowaliśmy dla Was kilka podstawowych porad dla początkujących.

Zacznijcie od treningu - wielu graczy ignoruje samouczki i często wkracza w sam środek akcji ucząc się zasad gry w praktyce. Szczególnie w dzisiejszych czasach, gdy poszczególne produkcje przyzwyczaiły nas do wręcz inwazyjnych ułatwień. Takie podejście nie sprawdzi się jednak w Elite Dangerous. Trening jest tutaj obligatoryjny jeśli nie mieliśmy do tej pory do czynienia z produkcją. Samouczki zostały podzielone na kilka kategorii

  • Basic Flight - nauczy Was podstawowego sterowania statkiem i orientowania się w terenie.
  • Docking and Travel - trening skupiony na nauce lądowania oraz podróży międzyplanetarnej i korzystaniu z napędów.
  • Combat - walka z innym statkiem ucząca korzystania z dział pokładowych i broni dodatkowej.
  • Advanced Combat - zaawansowany trening bitewny dla bardziej wprawionych graczy. Lepiej zostawić go sobie na później, gdy już oswoicie się z grą.
  • Mining - samouczek poświęcony górnictwu. Nauczy Was korzystania z specjalnego lasera i używania sprzętu do przejmowania minerałów.
  • SRV - zawartość dostępna jedyna dla posiadaczy wersji Deluxe i dodatku Horizons. Trening poświęcony łazikom naziemnym i eksploracji powierzchni planety.
  • Ship Launched - zawartość również dla posiadaczy rozszerzenia Horizons. Trening uczący używania specjalny statków bojowych przewożonych na pokładzie naszego głównego pojazdu.

Rozpoczynając grę macie do wyboru kilka trybów. Dla trzech pierwszych stan zapisu jest wspólny i możecie dowolnie przełączać się między nimi:

  • Open Play - główna wariacja zabawy MMO. Publiczna gra, w której spotykamy wszystkich innych graczy.
  • Solo Play - gra prywatna bez innych graczy. Jeśli boicie się, że zostaniecie przez kogoś zaatakowani lub macie ochotę na nieco relaksu to warto się na to zdecydować. Pomimo grania w pojedynkę połączenie z internetem nadal jest wymagane.
  • Private Group - czyli gra w prywatnych grupach. Możemy należeć do kilku różnych grup i grać tylko z określonymi graczami bez ingerencji osób trzecich.
  • Arena - tryby PvP oderwane od głównego trzonu rozgrywki. Jest to bardziej zręcznościowa i łatwiejsza w opanowaniu forma rywalizacji z innymi graczami. Arena jest podzielona na Deathmatch, Deathmatch drużynowy oraz Capture the flag.

Aktywności w grze można podzielić na trzy główne kategorie: Walka, handel i eksploracja. Nasze czyny, interakcje i wykonywanie misji wpływa na nasz rozwój w tych trzech dziedzinach i przekłada na rankingi Federacji Pilotów - swój obecny status sprawdzicie w prawym panelu statku poprzez wciśniecie przycisku kwadrat i strzałki w prawo. Kolejne awanse i postępy otwierają Wam drogę do podjęcia nowych misji. Wykonując aktywności pamiętajcie, że za pomocą strzałek możecie nadawać priorytet systemom swojego statku. Przykładowo - poprzez wciśnięcie strzałki w prawo zwiększacie potencjał broni, ale następuje to kosztem prędkości. Warto więc dostosowywać to w zależności od sytuacji, w której bierzecie udział. Wskaźnik systemów znajduje się w prawym rogu obok hologramu reprezentującego nasz statek.

Grę rozpoczynamy ze statkiem Sidewinder i od razu przysługuje nam ubezpieczenie. To pozwala wykupić pojazd za 5% jego wartości w sytuacji gdy zostanie on zniszczony. Uwierzcie, że ta opcja bardzo Wam się przyda. Gra nie wybacza błędów, a i z racji charakteru MMO posiada duży aspekt losowości. Może się zdarzyć, że grupa innych graczy na Was napadnie i zniszczy dorobek wirtualnego życia. Dlatego pilnujcie swojego konta w banku i NIGDY nie latajcie statkiem, na którego wykup Was nie stać. Lepiej dmuchać na zimne niż powtarzać kilkanaście, bądź nawet kilkadziesiąt godzin postępów sprzed ostatnich paru dni. Istnieje oczywiście opcja wzięcia pożyczki lecz ta jest ograniczona do pewnej kwoty, więc nie polegajcie na niej za bardzo. Kwota ubezpieczenia zwiększa się wprost proporcjonalnie do wartości naszego statku i jego ulepszeń - sprawdzicie ją na prawym panelu statku poprzez wciśnięcie kwadratu z prawą strzałką.

Warto też wspomnieć o systemie karnym - za popełnianie nielegalnych akcji lub wykroczeń nakładany jest na nas mandat, który spłacimy w stacji znajdującej się pod jurysdykcją odpowiedniej frakcji. Pamiętajcie więc, by nie pchać się w kolejkę podczas lądowania i nie otwierać ognia w strefach zakazu. Kary spłacamy po wylądowaniu na stacji w dziale Contact i Local Security. Jeśli nie spłacimy jej na czas lub popełnimy większe przestępstwo (np. zaatakujemy niewinnego gracza) to za naszą głowę wyznaczona zostanie nagroda. Tej nie da się opłacić i trzeba czekać na jej przedawnienie. Kary i wyznaczone za nas nagrody sprawdzić możemy w lewym panelu statku poprzez wciśnięcie kwadratu ze strzałką w lewo.

Gdy już się uporacie z absolutnymi podstawami treningu Waszym pierwszym celem będzie zarobienie pierwszych pieniędzy. Kasa - rządzi światem i nie inaczej jest w kosmicznej skali Elite Dangerous. Dzięki kredytom szybko zmienimy nasz statek na lepszy, kupimy moduły ułatwiające grę, takie jak komputer pokładowy umożliwiający automatyczne dokowanie lub narzędzie zezwalające na pobieranie paliwa z gwiazd. Początkowo najlepszą metodą na zarobek są wszelkiego rodzaju misje kurierskie. Nie są one wysoko nagradzane, ale nie posiadają dużych wymagań. Często polegają jedynie na przewiezieniu danych znajdujących się na naszym komputerze - wówczas nie potrzebujecie nawet ładowni. Jest to również świetna okazja, aby lepiej zaznajomić ze sterowaniem i ćwiczyć lądowanie, które przyswoiliście w treningach. Takie zadania nie są też obarczone ryzykiem, więc nie musicie obawiać się piratów lub martwić karą za niewywiązanie z umowy. Do tego są proste same w sobie i wymagają od gracza jedynie podstawowych umiejętności nawigacji po mapie oraz pilotażu statkiem. Zbierzecie je w Mission Board na stacjach - jest to tablica z zadaniami, gdzie łatwo sprawdzimy dostępne misje oraz wymagania, których nie spełniamy w przypadku zablokowanych zleceń. Zwracajcie uwagę na Boom Data Delivery oraz Boom Time Delivery. Zlecają je przedstawiciele różnych frakcji - im lepsza nasza reputacja tym będziemy się kontaktować z ważniejszymi osobami danej organizacji, co otworzy nam drogę do bardziej opłacalnych misji. Tego rodzaju zlecenia nie są obarczone karą w sytuacji, gdy ich nie wykonamy. Warto więc brać kilka naraz, bo często zdarza się, że różni klienci każą nam lecieć w jedno miejsce - oszczędzamy wtedy czas i inkasujemy więcej pieniędzy za jeden przelot. Kilka razy powtórzycie taką czynność i po paru przelotach raz dwa zarobicie pierwsze poważne pieniądze. Szybko zdobędziecie nawet 100 tysięcy kredytów, za które kupicie już dużo lepszy statek.

Misje kurierskie polegają również na dostawie towarów. Ogólne zasady nie ulegają więc zmianie, ale z racji, że przewozimy fizyczne przedmioty to wymagane jest miejsce w ładowni. Tutaj z powodu niedotrzymania zasad umowy i niewykonanie misji na czas musimy się liczyć z konsekwencjami. Nasza reputacja z daną frakcją spadnie, a towar, który mieliśmy przewieźć zostanie uznany za skradziony. W takim przypadku możemy dostać karę jeśli zostaniemy zeskanowani przez odpowiednie służby. Pamiętajcie, że czas w grze leci w rzeczywistym tempie - nawet jeśli gra jest wyłączona! Dlatego przed skończeniem zabawy zerknijcie, czy aby na pewno jesteście w trakcie wykonywania zlecenia, które kończy się za kilka godzin i grozi karą w ramach niepowodzenia.

Angażując się w misje kurierskie spędzamy głównie czas na przemierzaniu galaktyki wędrując od stacji do stacji. Odwiedzamy po drodze wiele różnorodnych układów, więc warto połączyć tę profesję z drugą pracą i bawić przy okazji w rolę odkrywcy. Każdy statek wyposażony jest w podstawowy skaner, którym możemy skanować niezbadane zakątki układów planetarnych oraz nieznane ciała niebieskie, jak przykładowo gwiazdy i planety. Wystarczy skierować statek we właściwie miejsce oznaczone jako nieodkryte i je namierzyć poprzez wciśnięcie krzyżyka na padzie - musimy się też zbliżyć na odpowiednią odległość. Komputer w krótkiej chwili wykona skan. Rozglądajcie się więc na mapie za układami, które nie posiadają jeszcze opisu. Jeśli udacie się do takiego systemu, to komputer pokładowy wyświetli Wam na ekranie informację, że odkryliście nowy obiekt astronomiczny. Zbierajcie w ten sposób jak najwięcej danych, bo i tak będziecie dużo podróżować przy dostarczaniu towarów na różne stacje. Informacje, które zbierzecie w ten sposób możecie następnie sprzedać w zakładce Universal Cartographics - mamy do niej dostęp po wylądowaniu na stacji. Nie każda będzie nimi zainteresowana, a i oferowana kwota będzie zależna od miejsca, w którym spróbujecie je sprzedać, dlatego warto rozejrzeć się za najkorzystniejszą ofertą. Możecie też kupić zaawansowany skaner, który znacznie przyspieszy Waszą pracę. Osobiście jednak zalecam wstrzymanie się z tym i skupić na bardziej użytecznych elementach statku, jak chociażby mocniejsze silniki i napęd.

Ekonomia jest również silnym elementem Elite Dangerous. Niektóre stacje żyją w dobrobycie i posiadają nadmiar określonych towarów, inne cierpią na poważne deficyty poszczególnych dóbr. Możecie więc wykorzystać sytuację do czerpania zysków i zabawić się w rolę handlarza. Stacje orbitujące nad planetą z wodą posiadają przykładowo stały dostęp do ryb. Możecie więc wypełnić nimi swoją ładownię i udać w miejsce, gdzie tego rodzaju żywność jest pożądana. Innymi słowy - kupujecie tanio i sprzedajecie jak najdrożej. Swoją drogą - niektóre misje polegają właśnie na tym. Klienci dają Wam zlecenie, gdzie celem jest znalezienie stacji, która oferuje wymienione przedmioty - mogą to być minerały, kawa, czy wspomniana żywność w postaci ryb. Jest to kolejny prosty sposób na zarobek. Stacje posiadają swój rynek (zakładka Commodities Market), którym rządzi się własnymi prawami ekonomii. Zwracajcie uwagę na eksport i import poprzez sprawdzanie zapasu rzeczy na danym rynku - jeśli jest ich dużo, to stacja sprzedaje je taniej, jeśli towaru brakuje to ceny (w tym skupu) idą w górę.

Gdy zarobicie wystarczającą ilość pieniędzy to polecam Wam zakupić statek Cobra Mk III. Jest on całkiem dobrze zbalansowany i ma potencjał na rozwój w różnych kierunkach. Możecie zrobić z niego użyteczną jednostkę transportową lub pojazd nadający do walki. Kosztuje też stosunkowo niedużo, bo około 380 tysięcy kredytów. Będąc w jego posiadaniu możecie bez problemu zająć się większością z dostępnych aktywności - chociaż wiadomo, że z walką radzimy się wstrzymać do czasu większego opanowania systemu.

Same stacje posiadają wiele przydatnych funkcji związanych z naszym pojazdem:

  • Outfitting - garaż, w którym modyfikujemy wyposażenie naszego statku. To tutaj kupujemy nowe moduły w postaci broni, wewnętrznych modułów głównych i opcjonalnych oraz dodatki estetyczne. Możemy rozwinąć nasz statek zwiększając jego statystyki poprzez nakładanie nowego sprzętu i wymianę starych części na droższe i bardziej zaawansowane odpowiedniki. Tutaj kupimy też elementy pokroju komputera nawigacyjnego do automatycznego dokowania lub kolejne miejsca w ładowni. Zwiększymy bak paliwa i zdobędziemy mocniejszy napęd oraz zaawansowany skaner. Zwracajcie uwagę na klasę modułu - E jest najgorszy, gdzie A uważany jest za bardziej wartościowy. Nie zawsze tak jest w praktyce, bo niekiedy może się zdarzyć, że moduł kategorii A będzie zbyt ciężki i przełoży się na zbyt duży pobór mocy. W takim wypadku bardziej opłacalne może być inwestowanie w coś z niższej klasy.
  • Advanced Maintenance - tutaj uzupełnicie paliwo oraz naprawicie uszkodzenia statku. Na szczęście ceny są wyjątkowo niskie i atrakcyjne, więc nie musicie się za bardzo nimi przejmować.
  • Shipyard - stocznia, w której kupicie nowe statki lub sprzedacie swój. Możecie też ją wykorzystać do transportu swoich statków pomiędzy stacjami - o ile jesteście w posiadaniu kilku jednocześnie.

Nie każda z funkcji jest dostępna na każdej stacji i mogą się one różnic zależnie od miejsca, w które się udamy. Przykładowo - niektóre placówki nie oferują usługi tankowania lub nie handlują przedmiotami.

To tyle z najbardziej podstawowych porad, które powinny pomóc Wam wskoczyć do tego ogromnego świata. Pora stawiać pierwsze kroki w karierze kosmicznego komandora!

Elite: Dangerous frontier developments playstation 4 poradnik